Black Friday Origin

Black Friday wordt elk jaar gevierd op de vierde vrijdag van november. Dit jaar vindt dé kortingsdag van het jaar plaats op 29 november 2024. Winkels zijn vaak al maanden bezig met het bedenken van een goede actie. Maar wat is Black Friday eigenlijk en waarom wordt het gevierd? Hoe is het ontstaan en wat is de Black Friday history?

Lees verder

De eerste Black Friday deals niet missen?!

Door u in te schrijven bevestigt u dat u de nieuwsbrief van BlackFridayExpert.be wilt ontvangen en gaat u akkoord met de voorwaarden.

Black Friday Geschiedenis

Black Friday is dé dag die in het teken staat van koopjes scoren. Het is natuurlijk niet zo gek dat u dit interessant vindt, want vaak zijn er gloednieuwe producten in de aanbieding. U kunt bijvoorbeeld denken aan de allernieuwste smartphone of andere elektronica. Wij vertellen u graag in de onderstaande tijdlijn hoe Black Friday is ontstaan. 

1869 | Zwarte dag op Wallstreet: goud zorgt voor crisis 

Wanneer ergens veel goud opduikt, is dit een geweldige vondst. Toch werd dit voor de Amerikaanse beleggers Jim Fisk en Jay Gould een fiasco. Ze kochten veel goud en dachten dit wel met veel winst te kunnen verkopen op de goudmarkt van Wallstreet. Helaas was dit niet het geval. De goudmarkt crashte op 24 september 1869. Op dat moment gingen de twee failliet. Dit zorgde voor het begin van een financiële crisis. De term ‘Black Friday’ werd gebruikt omdat het als een zwarte dag werd gezien in de geschiedenis van de Amerikaanse beurzen.

1924 | Macy’s parade

Zestig jaar na deze domper van Jim Fisk en Jay Gould later was het tijd voor wat meer positiviteit. Winkelketen Macy’s besloot het succes van de winkel te vieren met een parade door de stad. Deze parade op Thanksgiving moest zorgen voor veel publiek en als start van het kerstinkopen seizoen. Dit werkte. Veel winkelend publiek werd aangespoord om mee te lopen met de parade. Dit zorgde voor meer omzet bij de nabijgelegen winkels. Tot op de dag van vandaag wordt de Macy’s parade elk jaar nog gevierd in New York. Het is een soort voorbereidend feest als de aftrap van Black Friday. 

1939 | Roosevelt verplaatst datum – van Thanksgiving naar Franksgiving

In 1939 viel Thanksgiving laat; in de laatste week van november. Dit zorgde voor veel zorgen bij retailers. Door de korte periode zouden zij veel inkomsten kunnen mislopen. Roosevelt was het eens met dit argument en besloot Thanksgiving een week naar voren te schuiven. Het besluit van de toenmalige president werd Frankenstein genoemd en was niet bij iedereen bekend. Dit zorgde voor een verdeeldheid bij retailers. De ene helft vierde Thanksgiving op de vierde donderdag en de andere helft op de vijfde donderdag.

1941 | Thanksgiving wordt nationale dag

Door de verwarring over de datum van Thanksgiving besloot de regering in 1941 dat Thanksgiving officieel gevierd zou worden op de vierde donderdag van november. Sinds 1941 is Thanksgiving dus een nationale dag met één datum. Gaaf hé!

1961 | Big Friday nieuwe Black Friday?

In de afgelopen twintig jaar was het op de dag na Thanksgiving heel druk in de winkelstraten. Heel Amerika ging eropuit om honderden cadeaus in te slaan voor kerst. Deze dag was voor zowel retailers als shoppers tof. Toch was deze dag voor de lokale politie minder leuk. Er was veel verkeer en veel drukte. Soms verzamelde er zich grote menigtes voor een winkel. Door de drukte noemde de lokale politie de dag ‘Black Friday’. Toch riep dit negatieve associaties op bij de retailers. Daarop besloten ze om de dag na Thanksgiving ‘Big Friday’ te noemen. 

1965 | Philadelphia en Black Friday drukte

Deze re-branding van retailers werd niet door alle retailers gewaardeerd. ‘Big Friday’ was daarmee al snel van de kaart. De koopjesdag na Thanksgiving bleef ‘Black Friday’ heten. Een dag waarop er grote verkeersdrukte is en lange rijen voor de winkels staan om de strafste Black Friday deals te bemachtigen. 

1985 | Zwarte inkt reden naam Black Friday

Een andere theorie voor de reden waarom de kortingsdag van het jaar in België Black Friday heet, is deze. Door de financiële crisis was er al heel lang geen winst behaald in Amerika. Op de dag na Thanksgiving in 1985 was het de eerste keer dat retailers verlies plaats zagen maken voor een klein winstbedrag. Het was zelfs zo’n groot verschil dat Amerikanen realiseerden dat het Black Friday weekend zorgde voor maar liefst 20 tot 40% van hun jaaromzet. Dit hadden ze nooit verwacht! De theorie van de naam is dat het verlies altijd werd opgeschreven met rode cijfers. Wanneer er sprake is van winst, werd dit in zwarte cijfers opgeschreven. De dag na Thanksgiving was de eerste dag waarop er met zwarte inkt cijfers op werden geschreven. Vandaar Black Friday.

2015 | Europese overname van Black Friday

We springen een aantal jaar verder in de oorsprong van Black Friday, namelijk naar 2015. In 2015 besloot het vastgoedketen Klépierre om ook een Black Friday weekend te organiseren in België en Frankrijk. Ze hadden geen idee of Black Friday hier ook aan zou slaan. De trial begon met korting in 40 winkelcentra. Klépierre voerde eerder een onderzoek uit waaruit bleek dat 75% van de Franse en Belgische winkelcentra wel mee zouden willen doen aan een Black Friday actie. Het vastgoedketen liet de Franse en Belgische winkels zelf de korting bepalen. Het resultaat van Black Friday 2015 was dat ze in Europa inderdaad ook op Black Friday zaten te wachten. In België stijgen de transacties nog steeds jaarlijks. In 2017 waren er 20% meer betalingen dan in 2016 en in 2018 werd er 27% meer uitgegeven dan in 2019. In 2020 werd er door bijna 40% van de Nederlandse consumenten aangegeven meer uit te geven tijdens Black Friday. We zijn benieuwd wat Black Friday voor ons gaat betekenen!

NU | Black Friday duurt langer & meer winkels

Black Friday wordt tot op de dag van vandaag nog veel gevierd. Honderden retailers maken van de gelegenheid gebruik en bedenken een te gekke deal. Ze doen alles om op te vallen. We zien nu dat er een aantal trends zijn. Ten eerste verwachten we voor Black Friday 2024 dat Black Friday niet meer blijft bij één dag. Het afgelopen jaar zijn retailers al veel eerder gestart met Black Friday deals. De verwachting is dat dit alleen maar meer wordt. Winkels willen opvallen. Dit doen ze alleen wanneer ze als eerste gezien worden en een straffe deal hebben waar je niet omheen kunt.   

Heeft u genoten van de Black Friday history? Heeft u nog vragen of bent u wel klaar om de strafste deals te ontvangen? Schrijf u in op de nieuwsbrief om als eerste de deals van 2024 te zien.